Med et imaginært budget på kr. 50.000.000 skal du købe et Formel 1 team. Præstationerne fra virkelighedens racerløb veksles således til vækst på dit team. Du kan se hvad der gives vækst for i pointsystemet.
I løbet af spillet kan du foretage udskiftninger på dit team, og dermed justere dine kørere, konstruktører og pitcrews i forhold til virkelighedens løbsprogram, holdudviklinger, forventede vejrforhold og hvad du ellers mener, kan have indflydelse på placeringerne i de kommende løb.
Dette gøres primært ved at købe kørere, konstruktører og pitcrews, som formår at indtjene stor vækst gennem F1-sæsonen. Det gælder derfor om at købe og sælge de rigtige kørere, konstruktører og pitcrews på de rigtige tidspunkter.
Generelt er det en god idé at navigere lidt rundt i spillet for at lære regler, pointsystem og funktioner at kende. Hvis du opnår et godt kendskab til spillet, har du større chance for at havne i den sjove ende af highscoren.
Kører | Konstruktør 3 | Pitcrew 4 | |
---|---|---|---|
Slutplacering | |||
1. plads | 220.000 | 110.000 | - |
2. plads | 175.000 | 90.000 | - |
3. plads | 165.000 | 80.000 | - |
4. plads | 145.000 | 70.000 | - |
5. plads | 130.000 | 65.000 | - |
6. plads | 120.000 | 60.000 | - |
7. plads | 110.000 | 55.000 | - |
8. plads | 100.000 | 40.000 | - |
9. plads | 90.000 | 35.000 | - |
10. plads | 80.000 | 30.000 | - |
11. plads | 55.000 | - | - |
12. plads | 35.000 | - | - |
13. plads | 20.000 | - | - |
14. plads | 15.000 | - | - |
15. plads | 10.000 | - | - |
Gridposition | |||
1. plads | 80.000 | 55.000 | - |
2. plads | 65.000 | 45.000 | - |
3. plads | 50.000 | 35.000 | - |
4. plads | 45.000 | 30.000 | - |
5. plads | 40.000 | 25.000 | - |
6. plads | 35.000 | 20.000 | - |
7. plads | 30.000 | 15.000 | - |
8. plads | 25.000 | 12.000 | - |
9. plads | 20.000 | 10.000 | - |
10. plads | 15.000 | 8.000 | - |
11. plads | 8.000 | - | - |
12. plads | 6.000 | - | - |
13. plads | 4.000 | - | - |
14. plads | 3.000 | - | - |
15. plads | 2.000 | - | - |
Overhalinger1 | |||
I forhold til gridposition | 5.000 | 3.000 | - |
Hurtigste omgang | |||
Under løbet | 50.000 | 100.000 | - |
Gennemførelse af løb4 | |||
1 omgang | - | - | 10.000 |
10 omgange | - | - | 10.000 |
20 omgange | - | - | 20.000 |
30 omgange | - | - | 25.000 |
40 omgange | - | - | 45.000 |
50 omgange | - | - | 50.000 |
60 omgange | - | - | 55.000 |
70 omgange | - | - | 60.000 |
Alle omgange bonus | - | - | 10.000 |
VM Point | |||
Pr. VM point | - | - | 5.000 |
Kaptajnbonus2 | |||
1 × vækst | - | - |
Pr. position bedre end ved løbsstart (opgøres som grid-position minus slutplacering). En kører kan altså maks. opnå 19 overhalinger i et løb og en konstruktør kan maks. opnå 37 (hver konstruktør har to biler). Gives også til kørere/konstruktører der udgår.
Hvis din kaptajn stiger i værdi i runden, så udbetales der en tilsvarende 'kaptajnbonus' til din 'bank'.
De konstruktører man vælger til sit hold, optjener den samlede vækst for begge biler!
Pitcrew får vækst for begge biler de har ansvar for.
Gennemførelse af løb: Hver bil har mulighed for at opnå én værdi for gennemførte omgange samt evt. 'alle omgange bonus' - dvs. maks 70.000. Pitcrew kan dermed maks. opnå 140.000 for 'gennemførelse af løb'.
Biler der ikke når på omgangshøjde med vinderen, modtager ikke 'alle omgange bonus' - heller ikke selv om de ikke er udgået af løbet.
Bemærk at der er forskel på antallet af omgange i de forskellige løb, og dermed har Pitcrew mulighed for højere vækst i nogle løb end andre.
VM point: Pitcrew belønnes med kørernes VM point. Der uddeles ikke halve VM point. I tilfælde af halve VM point vil der blive rundet ned til nærmeste hele.
Ang. diskvalifikation: I tilfælde af diskvalifikation mister både kører, konstruktør og pitcrew al vækst som den pågældende kører har opnået i løbet. Eventuel vækst opnået for gridposition samt VM point opnået i Sprint beholdes derimod.
VM point der gives i sprinten, uddeles til de relevante pitcrews.
Når der lukkes for spillerhandel i runden tilskrives hvert hold 1% i rente af indestående i banken.
Dit hold skal bestå af:
Desuden skal der vælges en kaptajn. Evt. overskydende penge bliver stående i banken, og kan bruges ved fremtidige handler. Den samlede startværdi for alle hold (inkl. indestående i banken) er således 50.000.000.
Der kan foretages udskiftninger frem til det annoncerede tidspunkt for starten på et løbs kvalifikation / sprintkvalifikation. For alle tilfældes skyld anbefaler vi dog at holdoprettelser, spillerhandel og kaptajnskifte er afsluttet mindst 5 minutter inden. Muligheden for udskiftninger er naturligvis forudsat at man har kontrakter til rådighed.
Det koster ikke transfergebyr at udskifte kørere, konstruktører og pitcrew, men når der åbnes for handel til runde 2 koster det en kontrakt for hver udskiftning der foretages. Det betyder at man har et begrænset antal udskiftninger i spillet. Da der ikke længere kan udskiftes når kontrakterne er brugt op, er det vigtigt at økonomisere med kontrakterne, så der også er nogle tilbage til de sidste runder.
Guldhold har 20 kontrakter til hele spillet, og har ikke mulighed for at købe flere - heller ikke selv om antallet af runder/løb bliver ændret. Basishold har som udgangspunkt ingen kontrakter, og kan derfor ikke skifte ud - med mindre der tilkøbes kontrakter (se holdsiden).
Du skal vælge en kaptajn blandt de fire kørere du har på dit hold. Din kaptajn indtjener vækst til dit hold på almindelig vis, men derudover får du et tilsvarende beløb tilført som en "kaptajnbonus" til din "bank". Der gives kun positiv bonus!
Det koster ikke kontrakter at skifte kaptajn, så vælg altid den af dine kørere som du forventer vil klare sig bedst i det kommende løb (inkl. kvalifikationen).
Din eventuelle kaptajnbonus vises ikke ud for køreren. Beløbet kommer derimod direkte i banken, og vises kun i "Kaptajnbonus-feltet" på din holdside. Dette skyldes at bonusen ikke er en generel vækst til køreren, men udelukkende en bonus til dit hold (der kan jo være mange andre deltagere som har samme kører, uden han er valgt til kaptajn).
Motor Manager er inddelt i runder, som hver svarer til et Grand Prix i virkelighedens F1-kalender.
Der låses for handel/kaptajnskifte og oprettelse af nye hold på det annoncerede tidspunkt for kvalifikation / sprintkvalifikation til rundens løb. Hvis løbet indeholder et sprintløb, vil sprintkvalifikationen typisk finde sted om fredagen, hvilket i så fald er deadline, hvor der lukkes for handel.
Dit hold er således låst mens kvalifikationen (evt. sprint) og løbet gennemføres, og indtil runden er opdateret og verificeret i spillet.
Hvert hold tildeles vækst for kørere, konstruktører og pitcrew som udgør holdopstillingen i den pågældende runde - og underforstået for det løb som udgør runden.
Eventuelle ændringer i løbsprogrammet - aflyste, tilføjede eller udskudte løb - vil som udgangspunkt blive ændret tilsvarende i Motor Manager. Udskudte eller tilføjede løb skal dog være programsat inden tidspunktet for kvalifikationen af spillets sidste programsatte løb for at blive tilføjet.
Hvert Grand Prix bliver opdateret dagen efter løbets afvikling. Når spillet er blevet opdateret, vil handel forblive lukket indtil ca. kl. 12.00 samme dag. Dette er for at sikre, at resultaterne er korrekte, inden der åbnes for handel.
Når spillet bliver låst op efter validering af resultaterne, er det som udgangspunkt de resultater som systemet er opdateret med der er gældende. Det er alene Swush.com der afgør, om der efterfølgende skal foretages ændringer.
Motor Manager slutter efter det sidste løb i sæsonen er kørt og opdateret i spillet (se dog også afsnittet 'Rundeinddeling' om ændringer i løbsprogrammet).