Online managerspil hvor du bliver sportsdirektør for dit eget cykelhold.

Du får tildelt 50.000.000 kroner til at købe ryttere for. Dit hold skal bestå af 8 ryttere, og du kan maks. have 2 ryttere fra samme hold. Du skal vælge én af dine 8 ryttere som kaptajn.

Rytternes værdier ændres alt efter hvordan de klarer sig i virkelighedens Grand Tour løb, og på den måde ændres dit holds samlede værdi. Formålet med spillet er at øge sit holds samlede værdi så meget som muligt. Hver etape udgør en runde i spillet, og efter hver runde gives der værdiændringer efter pointsystemet.

Efter første etape (evt. prolog) koster alle handler et transfergebyr på 1% af de købte rytteres værdi. Se "Køb og salg / rytterhandel".

OBS!: Den endelige rytterliste bliver offentliggjort ca. 24 timer før løbsstart. Der vil løbende frem til start blive korrigeret i listen over hvilke ryttere som kommer med. Ryttere som ikke kommer med bliver deaktiveret (dette markeres ved, at de er "krydset over"). Deaktiverede ryttere kan altid sælges (men ikke købes), og de ændrer ikke længere værdi.

Dobbelt OBS!: Bemærk at du selv har ansvar for, hvilke ryttere der er på dit hold. Dvs. sørg for at holde dig orienteret om virkelighedens udskiftninger, og udskift de ryttere, som ikke stiller op i løbet. Der kompenseres på ingen måde for eventuelle fejl/mangler i trupperne.

Pointsystem

Etapeplacering

PlaceringKr.
1. Plads200.000
2. Plads150.000
3. Plads130.000
4. Plads120.000
5. Plads110.000
6. Plads100.000
7. Plads95.000
8. Plads90.000
9. Plads85.000
10. Plads80.000
11. Plads70.000
12. Plads55.000
13. Plads40.000
14. Plads30.000
15. Plads15.000

Etapebonus 7

Gives for antallet af ryttere du har fra etapens top 15 (indsættes direkte i din virtuelle bank).

Antal ryttereKr.
8 ryttere400.000
7 ryttere220.000
6 ryttere120.000
5 ryttere65.000
4 ryttere35.000
3 ryttere15.000
2 ryttere8.000
1 rytter4.000

Sammenlagt placering efter etapen

PlaceringKr.
1. Plads100.000
2. Plads90.000
3. Plads80.000
4. Plads70.000
5. Plads60.000
6. Plads50.000
7. Plads40.000
8. Plads30.000
9. Plads20.000
10. Plads10.000

Spurt- og bjergpoint 7

Kr.
Pr. spurt- og bjergpoint3.000

Holdtidskørsel 6

Gives til samtlige aktive ryttere fra holdene der opnår en af flg. placeringer

PlaceringKr.
1. Plads200.000
2. Plads150.000
3. Plads100.000
4. Plads50.000
5. Plads25.000

Holdbonus 1

Gives til samtlige ryttere på det hold, som opnår flg. placeringer på etapen.

PladsKr.
1. Plads60.000
2. Plads30.000
3. Plads20.000

Kaptajnbonus 2

Bonus = rytterens vækst × 1

Pr. dag i trøjen 3

Kr.
Førertrøjen25.000
Pointtrøjen25.000
Bjergtrøjen25.000
Ungdomstrøjen15.000
Mest angrebsivrige rytter50.000

Sen ankomst og udgået 4

For hvert hele minut rytteren kommer efter etapevinderen (maks. -90.000): -3.000

Ikke gennemført etape: -100.000

Finans

Bankrente: 0,5 %

Transfergebyr: -1 %

1 Holdbonus

Hvis f.eks. en AG2R-rytter vinder etapen, så modtager alle aktive AG2R-ryttere +60.000 i værdistigning (gives ikke til ryttere som er udgået på etapen).

2 Kaptajnbonus

Der udbetales en "Kaptajnbonus" til din bank som svarer til det beløb din kaptajn er steget i værdi i runden (der gives kun positiv kaptajnbonus).

3 Pr. dag i trøjen

Denne vækst gives den dag trøjen bliver vundet eller forsvaret. En rytter som har kørt i trøjen på etapen og mister den, får altså ikke denne værdistigning. Væksten går derimod til den rytter som har vundet trøjen.

4 Sen ankomst og udgået

Hvis en rytter f.eks. kommer 4 min. og 54 sek. efter etapevinderen, vil han falde -12.000 i værdi (-3.000 x 4) pga. sen ankomst (dog maks. -90.000).

Alle ryttere som ikke gennemfører en etape får -100.000 på dagen. Ryttere som udgår på en etape får stadig vækst for eventuelle spurt- og bjergpoint de har optjent på etapen. De vil dog ikke modtage Holdbonus! Hvis en rytter diskvalificeres og dermed ikke har en placering på etapen får han også -100.000 for ikke gennemført etape.

Læg mærke til: Udgåede ryttere deaktiveres og vil også få -100.000 for hver af de resterende runder/etaper der ikke påbegyndes! Dette er uanset om rytteren udgik på en tidligere etape eller mellem to etaper (eller aldrig blev endeligt udtaget til truppen).

5 Spurt- og bjergpoint

Alle spurter på etapen inkl. slutspurten tæller med. Bemærk at eventuelle minuspoint også giver minusvækst.

6 Holdtidskørsel

I tilfælde af holdtidskørsel: Erstatter point for "Etapeplacering", "Holdbonus", "Sen ankomst" og "Etapebonus" på dagen hvor der køres holdtidskørsel.

7 Etapebonus

Hvis du f.eks. har 4 ryttere på dit hold, som kommer blandt de 15 første på en etape, vil du modtage 35.000 i Etapebonus. Denne vækst sættes direkte i "banken".

Kaptajnbonus

Du skal vælge én af dine 8 ryttere som holdkaptajn. Din kaptajn ændrer værdi på almindelig vis, men derudover får du et tilsvarende beløb tilført som en kaptajnbonus. Der gives kun positiv kaptajnbonus!

Bemærk at din eventuelle kaptajnbonus ikke vises ud for rytteren. Beløbet kommer derimod direkte i "Banken", og vises kun i "Kaptajnbonus"-feltet på din holdside.

Det koster ikke noget at ændre kaptajn, så sørg altid for at vælge dén af dine ryttere, som du forventer dig mest af på den kommende etape. Valget af kaptajn er en del af holdopstillingen, og derfor er det kun muligt at ændre kaptajn i de perioder hvor der er åbent for handel.

Køb og salg / rytterhandel

Du kan købe og sælge ryttere mellem hver etape. Forskellige etapeprofiler appellerer til forskellige typer af ryttere såsom sprintere, bjergryttere, puncheurs eller enkeltstart-specialister. Det kan derfor godt betale sig at udskifte ryttere, hvis man kan forudse nogle af dem, der kommer først over målstregen på den kommende etape.

Hvis én af dine ryttere udgår eller ikke lever op til dine forventninger, så kan det sikkert også betale sig at foretage en handel. Det er sjovt at købe nye ryttere, men gør det altid med omtanke da det koster et transfergebyr (se "Pointsystem"). Læs mere om handelsperioder under punktet "Rundeinddeling".

Bemærk at de viste starttidspunkter i rundeoversigten er vejledende og kan ændres - endda med kort varsel. Sørg derfor for at have afsluttet alle handler og kaptajnskifte i god tid (vi anbefaler min. 30 minutter) før det annoncerede tidspunkt for etapestart. Efter dette vil rytterne være låst som beskrevet under punktet "Rundeinddeling". Når der er blevet lukket for handel i en runde, vil der normalt ikke blive åbnet igen til samme runde - heller ikke hvis der er tale om en ændring af etapen eller etapens annoncerede starttidspunkt!

Der er fri transfer indtil første etape (evt. prolog) starter.

Kontrakter (Hvis Basishold udbydes til spillet)

Ud over transfergebyret koster det en kontrakt for hver rytter der udskiftes. Dvs. for hver rytterhandel der gennemføres, hvor man sælger en rytter for at købe en ny, bruger man en kontrakt. Dette gælder dog ikke inden etapen/prologen i runde 1, hvor der frit kan udskiftes ryttere uden man bruger kontrakter.

Basishold har 8 kontrakter til hele spillet, mens Guldhold (og herunder Guld+) ikke er begrænset af kontrakter! Basishold kan under hele spillet opgraderes til Guldhold, og dermed få adgang til flere kontrakter. Bemærk at deltagelse i nogle konkurrencer er betinget af, at købet af eller opgraderingen til Guldhold er foretaget inden det annoncerede tidspunkt for start i runde 1.

Antal hold

Skulle Basishold udbydes til det pågældende spil, er det kun tilladt at oprettet ét Basishold pr. deltager/person. Ønskes der flere hold kan der købes Guld+ inkl. præmiedeltagelse. Guld+ kan kun købes frem til det annoncerede tidspunkt for prolog-/etapestart i runde 1.

Hver deltager kan maks. oprette 20 hold. Dette er ud fra en sportslig betragtning for at svække muligheden for at "helgardere" sig til topplaceringer.

Oprettelse af eller opgradering til Guldhold efter starten i runde 1 kan ikke deltage om præmierne i Præmiepuljen.

Rundeindeling

Hver etape (samt evt. prolog) udgør en runde i spillet. Når en etape/runde starter, bliver der låst for handel af ryttere, inkl. kaptajnskifte. Dette er naturligvis for at sikre, at der ikke kan udskiftes ryttere baseret på kendte resultater.

Se rundeindelingen under menupunktet "Runder".

Corona

Eventuelle påvirkninger af coronavirus/COVID-19 - såsom udgåede ryttere, hold, etaper osv. - håndteres ikke anderledes end hvis forholdet havde haft en anden årsag. Vi henviser i øvrigt til vores generelle regler og forbehold ang. "Aflysning af managerspil" samt "Tvivl og uenighed" (punkt 9 og 10).

Hvem må deltage?

Deltagelse om præmier (dvs. Guld+ hold) kræver at deltageren er minimum 18 år og bosiddende i Danmark. Alle deltagere der opretter Guld+ skal validere sig med MitID.

Systemopdatering

Ca. 2-3 timer efter at en etape er afsluttet, vil resultatet blive opdateret i systemet. Efter dette vil rytterhandel fortsat være låst frem til ca. kl. 21.30. Dette er for at sikre, at resultaterne er korrekte, inden der åbnes for handel igen. Opdateringen kan tage længere tid for runde 1 og 2, hvor der derfor åbnes for handel kl. 23.00.

Når rytterne bliver låst op efter validering af resultaterne, er det alene Swush.com som afgør, om der foretages korrektioner.

Spilslut

Spillet slutter efter den sidste etape er gennemført og resultaterne er blevet opdateret og verificeret i spillet.

Mine hold
Miniligaer
Runder
Statistik
Mere